hits

Lever av at vi gr p limpinnen

Den saken som ble aller mest delt p sosiale medier i mai var et blogginnlegg med nyheten om at du i sommer kan spise deg full p smirnoffis. Innlegget er det Rene Kleveland som har skrevet. Han er iflge ham selv Norges beste blogger og Bergens stolthet. Han informerer om at han har en solbrun og perfekt kropp, og lover deg spenning i hverdagen hvis du flger ham. Og spenning er det helt sikkert nok av, problemet er bare at ingenting av det han skriver om er sant.

Illustrasjonsbilde, siden Facebook var litt vrang nr det gjaldt screenshot som delingsbilde. Hvis jeg ville gjort dette til en viralsak kunne jeg f.eks skrevet: "Gutt (4) stod p hodet i tre timer med ny meditasjonsteknikk."  

Storyboard analyserer delinger og spredning i sosiale medier, og lager toppliste over hvilke sider som har flest delinger i snitt pr. innlegg hver mned. I mai var det nettsiden dagmagasinet.com som l helt p topp, med bloggen til Rene Kleveland p andreplass.

Da jeg var innom dagmagasinet for et par dager siden var siste nytt at tamponger blir gratis for alle mellom 13 og 30 r, og at en mann som glemte igjen 1500 kondomer p Bergen Lufthavn etterlyses. Nettsiden eies av Leo Lunde, som sier at han ikke str for innholdet p siden, han har bare opprettet denne og andre sider for en bloggervenn.  

Nettstedene skriver kun tullesaker, de har blant annet opplyst det norske folk om at det er sett hai i Stavanger, og at det vanket bot p 4500,- p alle som vget vifte med unorske flagg i 17.mai-toget.

Screenshot fra Facebooksiden Kundeservice, som har nesten 9000 flgere. 

En Facebookside som heter Kundeservice deler innhold fra bde Rene Kleveland og Leo Lunde sine nettsteder, som i tillegg til de nevnte inkluderer nyhetsbildet.com, creepysaker.no, viralstarz.com og toppmag.com. Ofte bruker de bilder de har lnt fra et eller annet sted og dikter opp en sjokkerende sak. Som bildet av en svrt overvektig gutt, med teksten; Hkon (15) gikk opp 96 kg p 6 mnd. ved spille Fortnite − spilte 17 timer dagen.

S hva er problemet?

For det frste at folk ikke forstr at det er tull. Det finnes kanskje noen som flger siden fordi de synes det er underholdende, men veldig morsomt er det ikke, og mange deler videre fordi de tror p det de leser, det kommer tydelig frem i kommentarfeltene. Sakene er alltid oppsiktsvekkende, men de er ofte skrevet p en slik mte at det ikke penbart er lgn. Flere ganger har saker fra disse nettstedene spredd seg spass mye at innholdet m avkreftes av statlige selskaper, som da Mattilsynet mtte avkrefte at det var funnet sd i en kebab, da kommunikasjonsrdgiveren i Vinmonopolet mtte informere om at smirnoffis er et fantasiprodukt eller da Havforskningsinstituttet mtte avkrefte at maneten portugisisk krigsskip har blitt registrert i norske farvann. 

For det andre bruker omtrent halvparten av norske barn og ungdommer sosiale medier som sin viktigste kilde til nyheter. Blant 18-ringer er det rundt 60% som leser nyheter i sosiale medier. At lgnsakene fra tullenettsteder blir spredd s mye som de gjr er med p fordumme den oppvoksende generasjon, rett og slett. Der de kunne engasjert seg i samfunnsdebatten deltar de heller i diskusjoner rundt oppdiktede idiotsaker. 

Men hva kan man gjre med dette, da? 

Lre barna og ungdommene vre kildekritikk. (Noen eldre trenger ogs lre det.) I 2018 tenker jeg at kildekritikk m vre noe av det viktigste man kan lre seg, nr s mye informasjon tas inn gjennom sosiale medier. Og magasiner fyller stadig flere sider med skalt "contentartikler", alts artikler som er skrevet i samarbeid med en produsent. For eksempel et hyggelig intervju med en kjendis, mens kjendisen spiser en navngitt og avbildet is ... 

Internett er ogs fullt av sider som har en helt klar politisk agenda, og kun sprer informasjon som sttter deres syn p saken. ukritisk spre videre informasjon fra slike sider bidrar til polarisere debatter, ofte i saker som handler om mennesker.  

Noen sprsml stille seg: Hvem har produsert informasjonen? Er det en kjent avis, eller har du aldri hrt om nettsiden fr? Str det navnet p den som har skrevet artikkelen? Hvem er denne personen? Str det fullt navn og bosted p dem artikkelen handler om? Finnes de? Er informasjonen bekreftet av en person som har noen myndighet p omrdet? Kan den som har publisert informasjonen tjene p spre dette budskapet? Finnes det kontaktinformasjon p nettsiden? Kan man f bekreftet denne informasjonen noe annet sted? 

De oppdiktede sakene er ofte egnet til engasjere − til gjre deg sint, sjokkert eller f deg til le. De som har produsert sakene vet at det ker muligheten for at du deler. 

Ikke g i fella! ♥

- Renate - 

 

Kilder: https://journalisten.no/faktasjekkno-viralt-faktasjekk/les-flere-faktasjekker-pa-faktiskno/323276 og https://journalisten.no/sosiale-medier-some-facebook/sosiale-medier-er-barn-og-unges-viktigste-nyhetskilde/319600

Vil du flge bloggen min p Facebook? Klikk her :)  

#kildekritikk #oppspinn #vs #muligensirrelevant #nettavisen #side2 #blogg 

4 kommentarer

Litt som VG og deres satire Verdens Gnag. De merker det tydelig med satire n. Fr gikk veldig mange fem p og kjeftet eller kom med sine spydige kommentarer alt etter hva det ble skrevet om. Mens andre i samme kommentarfelt flirte av dem som ikke forstod at det var tys.

Vi mennesker er forskjellige i topplokket. Dermed oppfatter vi ting veldig forskjellig ogs. :)

Agder: Ja, vi er litt forskjellige, men Vredens Gnag, som det heter, er litt mer sofistikert laget enn sidene jeg omtaler her. Flertallet vil nok forst at Vredens Gnag er satire, mens sakene p de omtalte nettstedene ofte legges frem som helt vanlige nyhetssaker, uten at det er noe srlig humor i det. Men det er nok bra at de har begynt merke Vredens Gnag ogs :D det er alltid noen som misforstr.

Bra at noen skriver om dette. Jeg rapporterer alltid innlegg fra Kundeservice som falske nyheter nr de popper opp i feeden min.

Benedicte: S bra :) Det har jeg ikke tenkt p gjre, men jeg skal begynne med det n :)

Skriv en ny kommentar

$(document).ready( function() { console.log('doc ready'); $('img').css('height', 'auto'); });