Sinte trakasserte menn

22.10.2017 - 09:47 35 kommentarer

Etter innlegget jeg skrev på onsdag har kommentarfeltet mitt vært uvanlig flittig brukt. Fra min side var ikke innlegget av de mest dypfølte jeg har skrevet, jeg hadde bare lyst til å gi mitt lille bidrag til #metoo-kampanjen. Det jeg skrev om var typisk hverdagstrakassering, og mange jeg kjenner har opplevd ting som er mye, mye verre. Det måtte jo bli en del nett-troll i kommentarfeltet, det skjønte jeg alt før jeg postet det. Sextrakassering er ordentlig nammenam for troll.

Jeg har også fått høre fra et par damer som selv har opplevd trakassering i serviceyrker, og en mann har fortalt om overgrep han har vært utsatt for som barn. Fra en mann fikk jeg råd om å svare på trakasserende kommentarer med sarkasme. Det er faktisk et veldig godt råd, men jeg må jobbe litt med en forsinkelse i hjernen for å få bedre utbytte av de smashing svarene jeg finner på. De kommer alltid 10 minutter etter at jeg hadde trengt dem, og jeg må nøye meg med å le høyt for meg selv, for personen som har fornærmet meg har gått for lenge siden. 

Men ... det jeg egentlig vil skrive om i dag er den typen kommentarer det var aller flest av, og de kom fra sinte, trakasserte menn. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har tegna litt på morrakvisten. 

Innleggene er ganske aggressive, men jeg leser en sårhet mellom linjene i flere av dem. Jeg blir beskyldt for å innta en offerrolle, noe som er en vanlig hersketeknikk å benytte når man ønsker at noen skal holde kjeft. En mann kaller hashtaggen #metoo for en genistrek laget av damer for damer, sånn at vi kan hore etter oppmerksomhet og sympati. Vel, nå har jeg lært at #metoo er for alle, uansett kjønn, så føl deg fri til å bli med på horingen du også! En annen mener at alle av og til opplever fremmede hender "både her og der", og lurer på om det egentlig gjør noe? Eh ... JA

En mann føler seg stigmatisert kun i egenskap av å være mann, fordi han mener hashtaggen setter fokus hvor fæle menn er. Er det noen vits i å oppføre seg ordentlig mot kvinner, undrer han, når man uansett er stemplet på forhånd? Svaret er ja, her også. Jeg setter stor pris på mennesker som behandler meg med respekt, uansett kjønn. En annen skriver om at jenter på byen "sjekker utstyret" på menn, ved å røske tak i skrittet på dem. Han antar at jeg mener at sånt er helt greit, han antar faktisk at jeg er en av disse damene. Nei. Definitivt nei. 

Jeg tenker at en del av dette er skrevet for å provosere, og ikke noe særlig annet. Men én ting går igjen i flere av innleggene, og det er det jeg tenker at fortjener litt oppmerksomhet. Mennene har opplevd å bli krenket og trakassert av kvinner, men episodene har blitt bagatellisert og ledd av når de har fortalt andre om det. De er sinte over at det skal være så lett for oss kvinner å fortelle, mens det er forventet at menn skal tåle slikt og bare riste det av seg. Og det har de nok helt rett i − jeg tror at vi jenter møter større forståelse.  

Men så kommer en pussig ting. De sinte mennene føler seg veldig sikre på at jeg synes at det er helt greit at kvinner trakasserer menn, uten at jeg klarer å se hva i innlegget mitt som har forårsaket den tanken. Selvfølgelig er ikke det greit! 

Jeg vil gjøre det helt klinkende klart en gang for alle: Fordi om jeg forteller om episoder hvor det er menn som har trakassert, betyr ikke det at jeg synes at kvinner skal få lov å ture frem som de vil. Jeg tror at de fleste forstår det, men når man er veldig sint, sånn som man kan bli når man føler seg trakassert og latterliggjort, er det lett å lese inn litt ekstra uvilje mellom linjene. De sinte mennene er tilgitt, og de har min støtte. Og kvinnene som tenker at alle menn synes det er hyggelig å bli tafset på av fremmede mennesker i tide og utide − oppfordringen min i forrige innlegg om å holde kjeft og holde fingrene av fatet går til dere også. Det den ene leseren forteller, om å få "sjekket utstyret", det er faktisk et overgrep. 

Vel, da var det sagt. God søndag! Går og lager meg en kaffekopp og stålsetter meg for kommentarfeltet ;) 

- Renate - 

 

Vil du følge bloggen min på Facebook? Klikk her :)  

#metoo #samfunn #trakassering #sintemenn #trakassertemenn #utsattmann #muligensirrelevant #nettavisen 

 

35 kommentarer

Eva

22.10.2017 kl.13:15

Sånn for å vise at også menn kan bli trakassert: Før i tiden satt folk og skravlet ( chattet) på irc, og ofte ble det arrangert irc-treff der gjengen kunne møtes på et utested og ha det hyggelig. Jeg var aldri på noen av de treffene, men jeg minnes en mann som fortalte på chatten at en av damene der ( "dame"?) kom mot ham og istedet for å håndhilse da han rakte ut hånden, grep hun tak i hans edlere deler og klemte til. Han hadde aldri blitt så sjokkert i hele sitt liv. Han sa også hvem det var på chatten, og det ble fortalt på fellesen der, ikke på privaten, så folk betvilte ikke at han sa sannheten.

Man gjør jo ikke sånt? Ikke i min verden ihvertfall. Kom til å huske på den historien da Trump sin " pussy-grab" florerte i media.

Renate Andersen

22.10.2017 kl.13:56

Eva: Helt enig, man gjør ikke sånt.

Terje

22.10.2017 kl.15:51

Har ikke fulgt med på foregående skriv - eller alt du deler. Derimot - føler jeg nå at blogger er flink til å slå de fleste veier, uten en villfarlig agenda eller markant fast ståsted.

Bare nevner et par ting: De fleste menn vil ikke fortelle. Litt fordi de ikke makter eller kan sette ord på hendelser eller følelser. Litt fordi de ikke ønsker oppmerksomhet. Noen menn ser heller ikke noe poeng ved det hele. Det er også slik at veldig mange menn vil heller dø, enn å tre fram i lyset som offer for kvinners handlinger eller deres framferd.

Derimot, de gutter eller menn som ønsker å fortelle eller dele? De blir møtt med motstand. Det som visstnok skulle være så likt, viste seg å være alt annet. Da kan det være at veldig mange markante feminister - ikke er særlig interessert i å skape en likhet eller inneha likeverd. Da går det på en bestemt føring for å stigmatisere mer enn å skape en bedre verden.

Hvor mange tror at gutter og menn er ganske nær jenter og kvinner og hva de opplever innen trakassering? Svært få vil jeg tro. På samme tid viser enhver studie at gutter og menn er faktisk nesten like rammet av trakassering som jenter og kvinner. Hvordan passer det så inn med ordlyden man har sett den siste tid?

Hvem skal kjempe for gutter og menn? Hvilke grupperinger er det som tar "hannkjønnet og deres kamp for likeverd i dagens Norge? Hvem skal føre pekefinger og sette standard for rettferdighet innen likeverd og likhet ovenfor hunnkjønnet? Feminister kjemper kun for seg og sine. Menn liker ikke å snakke eller dele i like stor utstrekning. Media viser stort sett blogg eller kampanjer som skaper gutter og menn som monster, mens jenter og kvinner er alltid offer. Se på de siste ukers offentlig deling. Store overskrifter om hva kvinner og jenter har fått oppleve. Med liten skrift langt nedi reportasjen eller blogg - kan det til nøde komme frem at "også jenter eller kvinner kan begå styggedom" ...

Ytterst viktighet innen å understreke mørketall. Mørketall som særs ofte er gjeldende for gutter og menn når det kommer til møte med det motsatte kjønn. Hvor mange menn tror man vil offentlig dele at de har blitt slått eller banket opp av det motsatte kjønn? Hvor mange menn ønsker å si at de blir voldtatt av deres kvinnelige partner? Hva med psykisk terror? Hvor mange menn vil våge å dele at de finner det upassende med overivrige kvinner og deres framferd på byen? Gutter som har blitt krenket eller følt ulike overgrep fra Mor?

Kvinner kan få blikk fra menn på andre siden av gaten, hvor det blir betegnet som overgrep. Når man til stadighet blir foret med side opp, side ned - av kvinner som faktisk i full offentlighet stigmatiserer og - brenner gutter og menn på det offentlige bål? Når det alltid er slagside og et enormt bilde på hvor grusomme gutter og menn er - mens jenter og kvinner stort sett bærer null ansvar innen føring til liv? Det gjør ikke premissene lettere for de gutter eller menn som ønsker å fortelle eller dele. Premisser for en samlet kamp mot det uriktige dør ut - det blir polarisering og de som blir hørt er de som har mektig nettverk eller evner å skrike høyest.

Denne enorme feministiske slagside søker ikke etter likhet eller likeverd. De søker etter makt. Det er ikke for ingen verdens ting at hannkjønnet alltid utgår - hvor gutter og menn blir bedt om å holde kjeft innunder emneknagger den siste tid. Her skal man heller ikke glemme de lidende jenter og kvinner som ikke passer inn i det alt oppmålte feministiske ståsted - hvor det er fastslått hvem man skal kjempe for - og hvordan.

At gutter og menn utgår, det er blitt en velkjent vedtatt sak. Hvordan er nå søkelyset på hvordan jenter og kvinner opptrer mot hverandre? Jenter og kvinner med overgrep mot det samme kjønn? Nei, heller det er særlig politisk feministisk korrekt å berøre.

Et spørsmål: Tror man at de ulike emneknagger og fokus rammer de menn som har et helt annet syn på kvinner enn flesteparten? Tror man at det er faktisk overgripere som kvier seg for å møte hunnkjønnet etter en slik prosess? Kanskje det rammer de som alt føler seg utilpasset nok grunnet hvordan verden farer ensidig frem - hvor lidende gutter og menn skal tilsidesettes grunnet utstrakt stigmatisering av hannkjønnet?

Skader heller ikke å tenke over hvem som har en markant trang til oppmerksomhet til enhver tid. Viktigheten av oppmerksomhet og personlig søkelys er ytterst viktig for veldig mange i dagens samfunn. Det er kanskje heller ikke et sunnhetstegn innen det store og helhetlige bildet av samfunnet på generelle grunnlag.

Renate Andersen

22.10.2017 kl.16:05

Terje: Som jeg skrev i blogginnlegget så er det selvfølgelig heller ikke greit at kvinner trakasserer menn, eller at kvinner trakasserer andre kvinner. Og du har nok rett i at det er mer skambelagt for menn å fortelle om overgrep og trakassering.

Tror ikke jeg skal kommentere noe utover det jeg har tatt opp i innlegget mitt - alle temaene du er innom her er nok til et helt innlegg i seg selv. Legg det ut på Facebook, så får du sikkert i gang diskusjoner rundt temaene. Mvh Renate

Teu

22.10.2017 kl.21:37

Eksempel på seksuell trakkassering er når fra kvinne er når hun kommeterer størrelsen på mannens kjønsorgan og mannen tar seg nær av det.

Renate Andersen

22.10.2017 kl.22:17

Teu: Ja, det er også trakassering.

A

23.10.2017 kl.01:12

Jeg synes at menn som sier de føler seg trakassert skal tas like alvorlig som kvinner som sier de føler seg trakassert.

Men at jeg mener det betyr vel at jeg er en ondskapsfull mannssjåvinistisk kvinnehater.

Renate Andersen

23.10.2017 kl.08:30

A: Hehe ... du henger litt etter her. Det var kommentarer som din som gjorde at jeg skrev dette innlegget. Hvis du har lest innlegget ser du at jeg allerede har svart på påstanden din.

kyrre fjeldvik

23.10.2017 kl.06:59

Mektige AP har på sine nettsider fastslått at "vold i nære relasjoner er den vold som rammer kvinner og barn". Genialt. Da definerer man kvinner som ofre, og et offer kan vel ikke være en overgriper?

I virkelighetens verden er det slik at f eks de fleste som utsetter barn for vold, er kvinner. Og opp mot halvparten av guttene som utsettes for seksuelle overgrep, ofte voldtekt, er ofre for en kvinne.

Når jeg argumenterer slik, er svaret ofte at "ja, men det spiller ikke noe rolle hvilket kjønn det er, det behøver vi ikke ha så fokus på..."

Neivisst. Er det ikke slik at det hele tiden er fokus på oss forferdelige menn?

Jeg synes du går i samme fella. Og din hersketeknikk er: Vi som argumenterer imot deg, er ikke bare "sinte, hvite menn". Nå er vi også "sinte, trakasserte menn".

Hva blir tittelen på neste blogg, før du lager den enda en kaffekopp og "stålsetter deg for kommentarfeltet" - som er fullt av oss sine, trakasserte. hvite, middelaldrende.....?

Renate Andersen

23.10.2017 kl.09:43

kyrre fjeldvik: Ikke at det har noe å gjøre med mitt innlegg, men nei, det er ikke fastslått at de fleste som utsetter barn for vold er kvinner. Det er et område det er forsket lite på, men vi har f.eks denne rapporten: https://www.nkvts.no/content/uploads/2015/08/jeg-kan-jo-ikke-kalle-det-noe-annet-enn-vold1.pdf hvor det kommer frem at mødre noe oftere er utøver av det som defineres som "mindre alvorlig vold", mens kjønnsforskjellene er mer markante når det gjelder alvorlig vold, da er det fedre som klart oftest er utøvere.

Jeg har ikke nevnt noe om hudfarge i noen av innleggene mine ... Ja, tror jeg tar meg en kaffekopp til.

Mikey

23.10.2017 kl.08:16

Tror det Terje skal fram til er at det er politisk bestemt av feminister og venstreliberale at trakassering av menn finnes ikke. Om en mann sier noe vil ingen høre på han, langt nær tro på han. Men når en kvinne sier det så skal vi åpne ørene og få en kollektiv skyldfølelse alle mann.

Det er så ujevnt og urettferdig at jeg mistenker at det er nettopp denne stigmatiseringen som gjør at antall menn som driver med den type forferdelig oppførsel faktisk øker.

Renate Andersen

23.10.2017 kl.09:46

Mikey: Jeg synes ikke menn trenger å føle noen kollektiv skyldfølelse. Det er ganske enkelt egentlig. De som har trakassert, enten de er kvinner eller menn, kan godt få litt dårlig samvittighet og skjerpe seg - resten kan gå med hevet hode og fortsette spaserturen på den smale sti. :)

Judas Iscaroit

23.10.2017 kl.08:37

Hovedproblemet med #metoo er at den som vanlig i venstreradikal feministisk propagandakampanje, ikke skiller mellom virkelig og oppdiktede hendelser.

Med oppdiktede hendelser legger jeg ytringer om at en mann tar på skulderen for å komme fram, mann blunke til en kvinne. Eller at ektemannen/kjæreste dasker sin kone/dame på rumpen hjemme.

Som alt venstreradikale. Dem er der kun for å gjøre noe viktig om til noe som er uviktig.

Renate Andersen

23.10.2017 kl.09:57

Judas Iscaroit: Vel, vel. Jeg tror ikke det er så viktig om det er et par ekstra som slenger seg på kampanjen uten å ha opplevd de helt store overtrampene. Og #metoo har utviklet seg til en kampanje som setter fokus på seksuell trakassering og overgrep, uavhengig av kjønn. Det er et problem i samfunnet, og det er fint å få fokus på.

Zeta K

23.10.2017 kl.09:52

"Sinte hvite trakasserte menn"? Er det alt dere kjemper mot - menn som ga sine liv i krig mot undertrykkelse, facisme og kampen for demokrati og frihet. Hvor mange menn ga sine liv i kampen mot Hitler - på slagmarkene? Først pisser dere på dem og etterpå sier dere at de stinker?

Er det den kollektive betegnende hersketeknik på alle som våger si "bitre sutrende hvite etnisk norske kvinner imot"? - den nye feministiske hersketeknikk som dere har lært på kurs og gjennom de lukkede nettverkene?

I sosiale media ser vi også mange kvinner som kritiserer - men dere har jo forbud mot å kritiserer kvinner som også kan være riktig så manipulerende og ondskapsfulle i sin omtale og agering mot andre - både kvinner og menn. Og husk - alt dere skriver på nettet blir offentlig og tilgjengelig - for kommende fremtidige arbeidsgivere.

Og som vanlig blir vel denne kommentaren ikke publisert - slik mannlige bloggere gjør.

Renate Andersen

23.10.2017 kl.09:59

Zeta K: For å være helt ærlig så skjønner jeg ingenting av hva du skriver, jeg finner ikke helt den røde tråden. Men her blir alle kommentarer publisert, så kan det jo hende det er noen andre som får noe utav det.

Zeta K

23.10.2017 kl.10:20

Renate

Regnet heller ikke med at du og de "flinke pikene" som vi plages med i media skulle begripe innlegget. Poenget er at vi er gått trøtte av den evige sytingen og sutringen som "etnisk hvite norske kvinner" bedriver fordi de er misfornøyd med ditt datt og hint - og legger som vanlig skylda på "sinte etnisk hvite menn" - den nye feministiske retorikk og slagord. Husk at det er "etnisk hvite menn" som henter søpla di om morgenen før du står opp - men de duger vel til såpass?

Du får sende det videre til dine venninner - det kommer nok i Dagsrevyen

Renate Andersen

23.10.2017 kl.10:27

Zeta K: Jeg er ikke interessert i å dra hudfarge og etnisitet inn i denne diskusjonen, det er helt irrelevant. Vil du diskutere det kan du sikkert finne et annet kommentarfelt.

Skeptisk

23.10.2017 kl.11:15

Bra kommentar, Terje. Det er ikke måte på forsøk fra feminaz'ier når dem drar hersketeknikkene frem og kaller en del av oss "troll" eller "Sinte trakasserte menn".

Det handler ikke om rettferdighet, men om makt, derfor "kjønnskamp". Å sette alle i samme bås, rette skytset mot "fienden" og skrike "gi ild!"

Det som kommer til Norge etterhvert er at å gi kommentarer (positive som sådann) blir kalt "trakasserende". Dette skjer allerede i utlandet, der folk kan bli bøtelagt om de ikke er fine nok som feks i Frankrike. De "stygge" får bøter, mens de "pene" glir glatt gjennom, og dama tror hun har fått innertier ved å finne seg en Don Juan. Problemet er at Don Juan drar til neste jente, og dumper dama som han bruker som en madrass.

Og hvem er det som får alt i fleisen? Jo, resten av mannfolka, som får karakteristikker som "Sinte trakasserende menn"...

Renate Andersen

23.10.2017 kl.11:50

Skeptisk: Det er hyggelig at dere finner hverandre her. Beklager å blande meg, men må bare påpeke at det er en vesentlig forskjell på "sinte trakasserende menn" og "sinte trakasserte menn", som innlegget mitt handlet om.

Dogmatikeren

23.10.2017 kl.14:26

Hvis de aller fleste kvinner opplever å bli trakassert av og til, kan man anta at de alle fleste menn av og til gjør noe som oppfattes trakasserende. Da er det kanskje på tide å definere "trakassere" litt annerledes enn i #metoo? At menn tar initiativ som ikke alltid likes, er nok en del av menneskenaturen, som dere egentlig ikke ønsker å miste?

Renate Andersen

23.10.2017 kl.14:55

Dogmatikeren: Det er forskjell på hva folk opplever som trakasserende, og det må vi respektere. Men tafsing og ekstremt vulgære kommentarer er nok en måte å "ta initiativ" på som de fleste godt kunne klart seg uten. Som Knut Nærum skrev på Facebook 20/10: "En gjetning: Når en mann hevder at det blir vanskelig å skille mellom flørt og trakassering, er det fordi han flørter på en uggen måte."

Dogmatikeren

23.10.2017 kl.16:01

Angående Nærum-sitatet: hvilke menn er det som hevder det? Har aldri hørt én mann hevde det.

Nesten alle menn jeg kjenner, har en eller annen gang i livet gjort et fremstøt som i ettertid har vært kleint, pinlig eller på annen måte uønsket. Å flytte hånden sin forsiktig fra damas rygg og ned til rumpa, mens begge står ved en bardisk eller endelig er alene etter kirkekaffen, eller hvor enn mennesker møtes, kan være trakassering eller ende med kjernefamilie og lykkelige liv - det kreves erfaring for å vite noe om sannsynligheten på forhånd. Samfunnet aksepterer at mennesker ikke er født med erfaring. Mange i #metoo-kampanjen forteller om historier som "han forsøkte å kysse meg uten å spørre først!" på samme side som andre forteller om sjefer som systematisk presset en for sex mot karrierestige. #metoo-konseptet er så generaliserende at det ikke skiller mellom disse tilfellene. Hele hensikten er å vise hvor vanlig det er for kvinner å bli trakassert, altså å vise hvor vanlig det er for en mann å trakassere. Hvis dere ikke er villige til å gi en usikker tenåringsgutt en tabbekvote på hvordan han sjekker damer, uten at det skal skje gjennom læring i skolen, fra 77% kvinnelige lærere, så gjør dere dere selv til ofre helt unødvendig, eventuelt bidrar til at en generasjon av mentalt kastrerte menn vokser opp (og dør ut: menn som sjekker damer på den måten damer forklarer dem, taper selvfølgelig glatt mot menn som ikke er mentalt kastrert, på sjekkemarkedet i verden utenfor Twitter).

Jeg lurer også på hvilken hersketeknikk du mener at sinte, trakasserte menn bruker? Du sier at de bruker hersketeknikk, men angir ikke hvilken av de fem herskerteknikkene du mener de bruker. Eller har "hersketeknikk" blitt like utvannet som "trakassering"?

Renate Andersen

23.10.2017 kl.16:15

Dogmatikeren: Jeg vet ikke hvilke menn Nærum snakker om. Men jeg synes han er god til å gjette. :D

Hva slags trakassering andre har fortalt om i denne kampanjen føler ikke jeg noe ansvar for.

Det jeg kaller hersketeknikk er at man blir beskyldt for å innta en offerrolle når man sier fra om noe som ikke er bra, jeg tror det fremgikk ganske tydelig.

Pippi Rødstrømpe

23.10.2017 kl.16:33

Hva!!!??? Kvinner er i sin fulle rett til å sjekke utstyret, hvordan ellers skal vi få vite om denne mannen kan gi oss den nytelsen vi krever? Dette er overhodet ikke sammenlignbart med de overgrepene vi blir utsatt for når menn ser på brystene våre eller kler av oss med øynene, noe følelsene mine forteller meg at de gjør hele tida. Så dette innlegget mangler den feministiske brodden alle i Ottar hadde forventet og bikker istedet over til det vi med forakt kaller politisk ukorrekthet, ja det nevnes ikke engang at de sinte mennene er hvite, og slikt går jo rett og slett ikke an.

Renate Andersen

23.10.2017 kl.17:57

Pippi Rødstrømpe: Ja, huff og huff, nå står ikke verden til påske.

Dogmatikeren

23.10.2017 kl.17:06

Renate, men det er ikke noen hersketeknikk. Hersketeknikk et et ganske klart definert begrep som ble introdusert på 1970-tallet av professor Berit Ås. (Egentlig av Ingjald Nissen på 1920-tallet, men da bare innen psykologisk faglitteratur.) Ingen er tjent med at begrepet utvannes til enhver debattform man personlig misliker.

Renate Andersen

23.10.2017 kl.18:06

Dogmatikeren: Å nei, er det ikke!? Jeg føler meg sååå dum! Nå skal jeg gå og stille meg i skammekroken, for jeg burde virkelig ha satt meg inn i opphavet til begrepet hersketeknikk før jeg benyttet meg av det. Huff, nå er jeg flau. Der tok du meg!

Men nei, lille venn (også en hersketeknikk), det er ikke sånn at det kun er de fem hersketeknikkene Berit Ås beskriver som finnes. Dette er fem grunnleggende hersketeknikker, og mange andre springer utifra dem. Og det er sikkert kommet noen helt nye også, mye har skjedd siden 1979.

Men for å være helt ærlig, det jeg faktisk ER litt flau over, er at jeg gidder å bruke tid på dette.

Judas Iscaroit

23.10.2017 kl.18:02

Renate Andersen: Uheldigvis så jeg noen "feminister" på TV. Der mente dem at grov voldtekt med skytevåpen mot hode og bagateller skulle tas like stor hensyn til. At tullesaker ikke skulle bagatelliseres.

Du bør kanskje se og høre på "snøflakene" ytrer seg. Det er skremmende.

Renate Andersen

23.10.2017 kl.18:08

Judas Iscaroit: Vet du hva, nå foreslår jeg at du og han dogmatikeren prater litt videre uten meg, gjerne et annet sted også, for jeg må gå og bygge lego.

kyrre fjeldvik

23.10.2017 kl.22:48

Renate A: Alltid lurt å lese seg opp når man skal mene. Det er feil det du skriver i svaret til meg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kvinnevold-er-tabubelagt/66409475

https://www.nrk.no/norge/--modre-mishandler-barn-1.1210218

Og et klipp fra en gammel blogg jeg har om temaet:

http://mannskampen.blogspot.no/2009/12/dette-er-en-virkelighet-for-mange.html

Du hopper lettbeint ut av diskusjonen og hevder jeg tar feil.

Kleint.

Går det greit med legobyggingen forresten?

Renate Andersen

23.10.2017 kl.23:01

kyrre fjeldvik: Du linker til artikler og en blogg, jeg linker til den nyeste forskningen som er gjort på området. Uansett har dette ingenting å gjøre med mitt blogginnlegg, derfor avslutter jeg.

E.G.

23.10.2017 kl.23:15

Jeg satte stor pris på at du skrev om dette, for dette har jeg opplevd i en ekstremt stor grad.

Det er sant at menn er de tause, men de som er enda tausere er de handikappete (og kanskje utlendinger) de blir lett utstøtt. Det opplever jeg alt for ofte og det tok meg lang tid å forstå hvor grusomt det var, og det samme med psysisk mishandling fra min mor/søster, det tok meg svært lang tid å innse at dette driver ikke normale folk med!

Jeg har opplevd et overfall (1 dame og 2 menn, de hadde tydeligvis en dårlig dag og valgte å la det gå utover meg), men det var ingenting iforhold til psysisk mishandling. En skjønner ikke umiddelbart at dette er feil, mens det fysiske er mye lettere å oppdage, slik at man kan komme seg vekk. Det gjorde jeg.

Jeg har til og med opplevd et falskt anklage om seksuell trakassering, og der flere andre kvinner begynner å trakassere meg bare pga anklagelsen. Det var ingen som snakket med/til meg, ingen samtale/møte for å løse dette. Og det kom av at jeg ikke ønsket å ta med henne hjem, hun ble sur på meg og valgte å skjule sine såre følelser ved å angripe meg. Jeg prøvde å løse det, men det var som å snakke til muren og alt ble bagatellisert og "akseptert" idet de hørte at hun var først interessert i meg. Da var alt plustelig "greit". Dette var en skikkelig fæl opplevelse, og jeg unngår kvinner enda mer.

La meg påminne menn og kvinner: Det er faktiskt lov å si ifra og å forsvare seg! Kan en ikke det, må en lære seg det, og det er lov å sette grenser og å bli sint!

Jeg har fortsatt min verdighet og integritet, det kan ingen ta fra meg.

Renate Andersen

23.10.2017 kl.23:33

E.G.: Takk for det. Ja, det er nok mange som ikke tør å si fra. Og jeg er helt enig med deg, hver og en kan sette grenser for seg selv, det er viktig å kunne. :)

Stemmefiskene

25.10.2017 kl.08:46

...som alltid:

stor takk til Terje, kyrre fjeldvik, Judas Iscaroit, Zeta K, Skeptisk, Dogmatikeren og kyrre fjeldvik;

Keep up the good work!

Så lenge kommentarfeltet er mer interessant en selve bloggen så vender jeg tilbake igjen :-)

Skriv en ny kommentar

hits