hits

- Har du en sprekk jeg kan dra kortet i?

18.10.2017 - 17:46 58 kommentarer

− Har du en sprekk jeg kan dra kortet i?

Det kunne kanskje være en uheldig formulering, men gliset og blikket til den middelaldrende mannen som stod foran meg var ikke til å ta feil av.

Jeg var tidlig i 20-årene og satt i kassa i en butikk som blant annet solgte jernvare og bildeler − hovedtyngden av kundene var menn. Ettersom jeg var den første kundene så når de kom inn, og den siste de så før de gikk ut, så fikk jeg beskjed om at jeg var butikkens ansikt utad, og at det var viktig at jeg var blid og imøtekommende.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Blid og imøtekommende: Jeg gir kassadamejobben cirka halve skylda for de dype sinnarynkene mine. 

Til tross for hederlig innsats ble det nødvendig å minne meg på arbeidsinstruksen mer enn én gang. Noen ganger var det på sin plass med steinansikt og iskalde blikk, og jeg var raus med begge deler. Det var mitt eneste forsvar mot sleske kommentarer fra halvgamle gubber, små slengkommentarer om utseendet mitt og småfrekke invitasjoner som til stadighet ble gjentatt til tross for at jeg takket nei. Mange kunder var høflige og hyggelige også, altså. Og jobben i seg selv var helt grei, men de jevnlige kommentarene ble så slitsomme at jeg til slutt sa opp, selv om jeg ikke hadde noen ny jobb å gå til. 

Da jeg så #metoo-kampanjen på Facebook var kort-episoden det første jeg tenkte på. Men jeg kan jo alltids nevne et par til. 

På en annen tidligere arbeidsplass ble jeg klapset på rumpa av en overordnet, og som 17-åring på byen i Arendal møtte jeg en fyr som lot øynene gli over meg fra topp til tå og konkluderte med "e hadde bånna du greit." Sistnevnte har først og fremst brent seg fast i minnet som den mest harry "sjekkereplikken" jeg noensinne har vært utsatt for. 

En venn av en eks kommenterte stadig at jeg hadde "sugetrut", og skulle jeg være så uheldig å gjespe mens vi var i samme rom sa han: "sitter du der og gaper etter kuk?" ...

Jeg skal overlate jobben med å analysere hvorfor og hvem og hva og oppdragelse og gruppepress og kultur og ukultur og alt det der til noen andre. 

Men sånn generelt så tenker jeg at det kan være lurt å filtrere ord og gjerninger kjapt gjennom et par hjerneceller før man setter det ut i livet. Ved fortsatt tvil etter filtreringen kan det anbefales å holde fingre og/eller kjeft i ro.  

Ja ... egentlig skulle jeg bare si #metoo

- Renate - 

 

Vil du følge bloggen min på Facebook? Klikk her :)  

#metoo #samfunn #trakassering #muligensirrelevant #nettavisen 

58 kommentarer

Iris Anti

18.10.2017 kl.18:32

Ahh fy faen jeg kjenner det koker inni meg, kjenner meg så utrolig igjen fra da jeg selv jobbet som kassadame på Europris, helt utrolig hva som kommer ut av munnen på folk. Fint av deg å dele <3 Stor klem!

Renate Andersen

18.10.2017 kl.18:39

Iris Anti: Takk :) Klem tilbake :)

Jc

19.10.2017 kl.09:21

Stakkar deg

Renate Andersen

19.10.2017 kl.11:27

Jc: Nei, det er ikke synd på meg.

Kirill

19.10.2017 kl.10:27

Ikke helt heldig valg av yrke hvis du vil ha mensa medlemmer som kunder.

Renate Andersen

19.10.2017 kl.11:28

Kirill: Jeg har også blitt trakassert av intelligente mennesker, så jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre. Men feil valg av yrke for meg - ja, det var det!

Jens Petrus

19.10.2017 kl.10:34

Gutter får også stadig slike kommentarer i serviceyrket og på byen. Spesielt om man ser litt over middels "hunk" ut.

Forskjellen er at menn ikke tar dette like ille opp. Vi rister det av oss.

Og ikke minst, hvis en mann tar en kvinner på rumpa så blir det applaus om han får en ørefik tilbake. Hva hadde skjedd om en mann hadde fiket til en av disse kvinnene som grabber deg i skritter på byen for å "sjekke utstyret" som dere sier?

La meg gjette.. kvinnemishandling. Vi menn snakker ikke om disse tingene. Vi synes det er plagsomt og ufint vi også, men vi gjør oss ikke til offer av den grunn.

Kvinner er i en særstilling når det gjelder slike ting, fordi det kvinner gjør er greit. Om en kvinner gjør noe slikt så bare ler alle av det, og man blir ikke tatt seriøst om man klager over det.

Renate Andersen

19.10.2017 kl.11:43

Jens Petrus: Jeg lar deg gjette, men du gjettet feil. Dette går selvfølgelig begge veier. Jeg forteller bare om et lite utvalg av mine opplevelser, og i disse tilfellene handler det om menn.

Kvinner har ingen som helst rett til å antaste menn heller, og jeg forstår godt om man spontant reagerer med å klappe til vedkommende. Det er nok like kjipt for en mann å oppleve sånt, og at det ofte blir ledd av og ikke tatt seriøst tror jeg du har rett i .

Men hersketeknikken du bruker her, ved å si at kvinner gjør seg til offer ved å si fra ... Du misliker selv at det blir ledd av og ikke tatt seriøst dersom man som mann klager over trakassering. Da er det nok lurt å starte med seg selv og ta andre seriøst når de sier ifra.

Edgar

19.10.2017 kl.10:35

Når fyren prøver å sjekke deg opp med replikken om at han ska bunne deg,skulle du bare bedt ham om å slenge den ut å bevise at den var lang nok.For deretter hyle blotter,eller bare sparke ham i ballene

Renate Andersen

19.10.2017 kl.11:43

Edgar: Ja, det kunne jeg jo foreksempel gjort ... :/

19.10.2017 kl.10:39

"Men sånn generelt så tenker jeg at det kan være lurt å filtrere ord og gjerninger kjapt gjennom et par hjerneceller før man setter det ut i livet. Ved fortsatt tvil etter filtreringen kan det anbefales å holde fingreog/ellerkjeft i ro." - Du burde følge dine egne råd.

Renate Andersen

19.10.2017 kl.11:44

Anonym: Takk for rådet.

Odd Karlsen

19.10.2017 kl.11:07

Den var spot on Jens Petrus ;-)

Renate Andersen

19.10.2017 kl.11:45

Odd Karlsen: Kopierer svaret til Jens Petrus da :)

Dette går selvfølgelig begge veier. Jeg forteller bare om et lite utvalg av mine opplevelser, og i disse tilfellene handler det om menn. Kvinner har ingen som helst rett til å antaste menn heller, og jeg forstår godt om man spontant reagerer med å klappe til vedkommende. Det er nok like kjipt for en mann å oppleve sånt, og at det ofte blir ledd av og ikke tatt seriøst tror jeg du har rett i .

Men hersketeknikken du bruker her, ved å si at kvinner gjør seg til offer ved å si fra ... Du misliker selv at det blir ledd av og ikke tatt seriøst dersom man som mann klager over trakassering. Da er det nok lurt å starte med seg selv og ta andre seriøst når de sier ifra.

Skeptisk

19.10.2017 kl.11:41

Ja, bare legg på med flere klager, mer syting, få flere menn til å begynne å gi f*en når det gjelder damer. Dette har pågått i årtier; "toxic masculinity", falske overgrep/voldtekts-anklager. Og du syter og bærer deg om ting som du enkelt kan ignorere? Glad du sa opp.

For gutta; når det gjelder kjerringene så finnes det lite håp. Så, i den nærmeste fremtid så blir det sex-roboter med multi-funksjoner (vask/tørk, matlaging etc.) som gjelder.

Og til slutt, kvinner som har på tross av "friheten" sin, blitt de som er mest ulykkelige... Feminisme har frigjort MENN, ironisk nok - for når har sløret blitt revet bort og vi ser hvordan kvinner egentlig oppfører seg. #Slutwalks

Renate Andersen

19.10.2017 kl.11:46

Skeptisk: Trolleri trallera.

Kirill Belov

19.10.2017 kl.12:04

Hvis det er noen som "objektivt" trakasserer deg, så er de langt i fra intelligente i min bok. Jeg tror du er en person som savner å bli tatt på alvor. Da tviler jeg på at den type yrker er noe for deg. Husk at intelligensen går begge veier også. Det som kommer ut og det som evnt blir tatt inn.. Sarkasme pleier å hjelpe som svar til smartasses som er ute etter et overtak på deg.

Renate Andersen

19.10.2017 kl.12:07

Kirill Belov: Det er over ti år siden jeg hadde den jobben, altså :) og jeg er helt enig, sarkasme er den beste medisin, men jeg fikk ikke lov å være frekk mot kundene. Så da måtte jeg slutte, da :D

Trollmor

19.10.2017 kl.12:17

Det er visst noen troll her som føler seg truffet :D

Chris

19.10.2017 kl.12:19

Å nei, det var en fyr i Arendal som lot øynene sine gli over deg!!

Denne #Meetoo driten er en genistrek laget av damer for damer, slik at dere kan hore etter oppmerksomhet og sympati samtidig.

Renate Andersen

19.10.2017 kl.12:52

Chris: Ja, det var spesielt det med øynene som gled som var ubehagelig i den situasjonen der. Ordet "me" skrives forresten med en e. #metoo Bare så du vet det i tilfelle du vil skrive et innlegg selv ;)

Jens Petrus

19.10.2017 kl.12:35

Renate: Det handler ikke om hersketeknikk. Det handler om skjevhet og om likestilling, ikke bare for kvinner men også for menn.

Hvis det hadde vært vi menn som hadde startet #metoo knaggen, og kollektivt og verdensomspennende ramset opp all dritt vi hadde opplevd med kvinnfolk. Da hadde feministene raset, kalt oss for generaliserende og kvinnehatere, vi hadde vært undertrykkende og gjort skam på kvinners sexualitet og gudene vet hva.

Jeg føler meg mer eller mindre generalisert som mann, og at jeg snart må be om unnskyldning for å være mann. Enten er vi sånn, eller så er vi sånn.

Hvis vi går ute om natten når det er mørkt oppfører en del kvinner seg om om man er en voldteksmann og setter opp farten for å komme unna. Annenhver blogg handler om hvor fælt det er å være kvinner om dagen, og hvordan mange menn har vært fæle med dem.

Det å være mann er i ferd med å bli stigmatisert, og vi blir generalisert. Du snakker om hersketeknikk, men som mann opplever jeg det 100% motsatt! Jeg har aldri gjort noe galt mot en kvinne, og kvinner har både utnyttet meg og sexualisert meg hele livet. Tafset og slengt blikk.

Jeg begynner å få nok. Dette ensidige kollektive verdensomspennede jammeret om hvor fæle menn er har tatt litt vel av, over flere år nå, og det begynner å gå på selvfølelsen til oss "vanlige" menn som trossalt er i det store flertallet.

Er det i heletatt noen vits i å oppføre seg bra mot kvinner lenger? Er man mann så er man jo stemplet uansett, så hva er vitsen?

Renate Andersen

19.10.2017 kl.12:58

Jens Petrus: Jo, å si at noen inntar offerrollen når de sier ifra om ting, det er en hersketeknikk.

Dette er ikke en konkurranse om hvem som blir mest utsatt for seksuell trakassering. Både kvinner og menn bør få slippe det. Enkelte kvinner som bruker #metoo har også blitt trakassert av andre kvinner. Jeg forstår at du har opplevd kjipe ting, og hvis du aldri har gjort noe lignende mot kvinner, er det ingen grunn til at du trenger å ta dette til deg.

Jeg utfordrer deg herved til å lage din egen hashtag for menn som er lei av kvinner som trakasserer. For ja, de finnes de også - helt klart!

Hege

19.10.2017 kl.12:44

#metoo

Jeg jobbet som servitør på en restaurant med bar for noen år tilbake og fikk merke alkoholens effekt på de mannlige kundene ofte nok.Det var mange sleske utilslørte blikk og og små hentydninger i forbifarten.

Jeg husker spesielt en episode der en eldre fyr(anslagsvis i syttiårene) absolutt insisterte på å legge armen over rumpa mi hver gang jeg plasserte mat og drikke på bordet. Når jeg prøvde å signalisere med blikk og stemmeleie at han gikk for langt ble han og kameratene hans veldig lattermilde i stedet.

Det er veldig ubehagelig og slitsomt å forholde seg til sånt når man er på jobb.

Renate Andersen

19.10.2017 kl.13:03

Hege: Ja, serveringsbransjen kan jeg tenke meg at er en ekstra utsatt arbeidsplass. Når man hører hva enkelte kan få seg til å si edru ...

Trollmor

19.10.2017 kl.13:06

Jens Petrus: "Hvis det hadde vært vi menn som hadde startet #metoo knaggen, og kollektivt og verdensomspennende ramset opp all dritt vi hadde opplevd med kvinnfolk. Da hadde feministene raset, kalt oss for generaliserende og kvinnehatere, vi hadde vært undertrykkende og gjort skam på kvinners sexualitet og gudene vet hva. Jeg har aldri gjort noe galt mot en kvinne, og kvinner har både utnyttet meg og sexualisert meg hele livet. Tafset og slengt blikk."

Da er jo du en av oss. #metoo er jo laget for alle. Som du ser her så er 30% av dem som bruker hashtaggen menn: http://www.telegraph.co.uk/news/2017/10/18/300000-men-join-metoo-sexual-assault-hashtag/

Så du har nok veldig rett i at dette handler ikke om menn som trakaserer kvinner. Det handler om noen mennesker som trakaserer andre, uavhengig av kjønn.

Renate Andersen

19.10.2017 kl.13:23

Trollmor: Aha, det visste jeg faktisk ikke, jeg trodde også det var en kvinnetag. Da trenger du ikke å lage ny tag, Jens Petrus :) Og da er det ingen som trenger å føle seg utenfor. Hurra! :)

Kirill Belov

19.10.2017 kl.13:30

Det er dessverre sant at "slave-avkommet" ( den hjerneløse massen ) er altfor lettlurt og svelger alt som blir servert den uten å tygge, men heldigvis så finnes det noen der ute som er i stand til å tenke selv. Det er nemlig slik at man blir født til denne verdenen for å drive med det man er ment å drive med og folk som forstår dette bruker ikke ett sekund på noe annet.

En trenger ikke å få bekreftelser fra høyre og venstre om at en er sterk mann eller kvinne. Det holder med å vite dette selv og handle deretter.

Renate Andersen

19.10.2017 kl.13:34

Kirill Belov: Nå falt jeg av lasset.

Kirill

19.10.2017 kl.13:55

Glemte å skrive at det var som svar til Jens.

Mye i det han skriver er fristende å stemple som sant, men det fungerer ikke som noe annet enn bensin på bålet.

Er ikke noe poeng i å fronte sitt kjønn hvis man vet hvem man selv er var det jeg skulle frem til.

Det finnes i tillegg viktigere ting å bruke tid på i livet enn å kjempe mot evolusjonen (en kamp man kommer til å tape hver gang) Selv i land totalt blottet for likestilling får man respekt hvis man fortjener det, uavhengig av kjønn. Det innebærer selvfølgelig at denne individ er over middels selvbevisst og reflektert og dermed bruker all sin tid og energi på å nå sine mål her i livet og ikke stoppe hvert 5 minutt for å rettferdiggjøre sin verdi i samfunnet.

Dette var ikke ment som kritikk, men mer som en mal jeg har funnet ut er lettest å leve etter.

Renate Andersen

19.10.2017 kl.15:04

Kirill: Ok.

Anna

19.10.2017 kl.14:03

Noen ganger begynner jeg å lure på mennesker.. hva får et menneske til å tro at det er OK å ta seg til rette på andre mennesker sin kropp? Og ikke minst ta seg til rette med andre sine menneskers følelser? Er mennesker virkelig så egoistiske? Er dette virkelig en sånn verden man vil leve i? Er det virkelig så viktig å få frem at «i mine øyne er du fullt pulbar og jeg er kåt og klarer ikke tilfredsstille meg selv» for det er sånn det blir oppfattet av mottakeren i 99% av tilfellene.

Jeg ønsker forresten å informere at det går an å bestille sånne store båtmotorer som cruiseskip bruker hvis trollene skulle få problemer med å ro her ;)

Renate Andersen

19.10.2017 kl.15:07

Anna: Ja, jeg stiller meg mange av de samme spørsmålene. Og jeg undrer meg over om trollene svarer døtrene sine på samme måte hvis de kommer hjem og forteller om seksuell trakassering. Eller mødre, eller søstre - hvis ikke de har barn ...

John

19.10.2017 kl.14:06

Hvis det er noe jeg IKKE ønsker at vi importerer fra USA, så må det være ultrafeministene, "snowflakes" og SJWs.

Stakkars denne generasjonen hvis man skulle oppleve ekte kriser.

iDontCare

19.10.2017 kl.14:45

Egentlig så syntes jeg at kvinner skal slutte å uttale seg om hvordan menn er på et generelt nivå.

Du addresserer alle menn i din blogg her. Hvorfor gjør du det ?

Renate Andersen

19.10.2017 kl.15:08

iDontCare: Forklar meg gjerne hvordan jeg adresserer alle menn.

Anna

19.10.2017 kl.16:05

iDontCare: føler du deg truffet? så du ønsker å kneble kvinner fra å ta opp et alvorlig tema over hvordan noen menn behandler oss? Hva hvis du får høre at din mindreårige datter har blitt utsatt for slik oppførsel fra dine kollegaer eller noen du kjenner?

Menn har et ansvar! Hva med å la vær å stå bak han som kommer med slike kommentarer i en kassa kø og glise og jatte med? Eller hva med at du som sjef sier til dine ansatte at slik oppførsel fra kunder er uakseptabel? Det er ikke kunde service og ta i mot slebrige sex kommentarer fra grisete kunder som vurderer at alle han møter er en potensiell mulighet til å bli tilfredsstilt seksuelt. Menn har et ansvar om å si i fra at slik oppførsel er uakseptabel. Uansett om det er bestekompisen som slenger ut slik drit, bestefar eller en fullstendig ukjent person. Men det er jo lettere å ikke bry seg, og bare le litt, for uff det kan jo bli kleint!

Det er et problem. Det er person angrep og såkalt mouth rape fordi personen får slengt slike ting i trynet uten mulighet til å svare og stå opp for seg selv. Det oppleves av mange som et overgrep og det sitter i i lang tid. Så det å si at vi bare skal la være å uttale oss om at menn sin oppførsel ikke er akseptabel er fullstendig lovstridig. Bare sånn til informasjon. Men du bryr deg vel ikke om hva slags samfunn vi har du.

Og til deg John: mener du virkelig å begrense din forståelse av denne saken til å kalle den ultra feminisme? Trakkasering, mobbing, latterliggjøring på arbeids plassen bare fordi det er en dame som kommer med det så er det ultra feminisme? Fordi vi etterspør normal folkeskikk og at man følger fastsatte norske lover å regler i det offentlig rom?

Du synes kanskje vi er for kravstore? Handlingene dine slutter ikke å få konsekvenser vet du bare fordi du ble 18!

By The Way

19.10.2017 kl.20:48

"Jeg har også blitt trakassert av intelligente mennesker" Jaha?

Hva er intelligent? Jeg klarer ikke bli helt klok på det ordet. Ofte sammenblandes det med å være smart. Hitler var intelligent, men særlig smart var han ikke...

Einstein kjederøkte om nettene, hvor smart er det?

- Intelligente drikker mer

- Høyt utdannede kvinner drikker mer under graviditet

Illustrert vitenskap kom også nylig opp med artikkelen at intelligente banner mer, selv om andre undersøkelser viser det motsatte. Banning ble her tolket som et utvidet ordforråd, mens de andre undersøkelsene viser at de som banner mye mangler intelligent språk og fyller på med banning. Kanskje så mange som halvparten eller mer oppfatter banning som stygt og også en form for psykisk vold og hærverk. I næringslivet blir ledere som har dårlig språk oppfattet som uprofesionelle, så hvor smart er det å banne. Banning har sitt utspring i å forbanne. På Engelsk heter det ogspå "Cursing".

Og med dagens samfunn hvor det tilsynelatende er in å banne og det til og med er gitt ut banneleksikon for å lære barn å banne, så blir det neppe bedre med ukvemsord...

Når det er sagt har du kanskje deg selv å takke for noe av dette Renate? Du ser nemlig ikke det minste sint ut på det bilde. Det ser ut som om du tuller...

Neida, nå var det jeg som tullet.

- Ja til språkvask og innføring av offentlig rising av ufine menn, - og kvinner. Vi kan da ikke ha en slik utvikling? Det er jo ikke barna som trenger ris, men de voksne som barna tar etter. (Den var vel intelligent?)

Renate Andersen

19.10.2017 kl.21:40

By The Way: Du har lært deg punkt 1. i "Slik blir du et nett-troll", ser jeg. Men du har ennå litt å lære: http://muligensirrelevant.blogg.no/1504707754_slik_blir_du_et_netttroll_10_enkle_trinn.html

By The Way

19.10.2017 kl.22:59

Kan det tenkes at du føler deg overangrepet og ser angrep og huggtenner over alt? Det kan ha vært for mye skrekkfilm i tenårene, men det kan også være andre grunner. Vi ser nemlig ikke ting slik de er, men slik vi er. Slik lyder et gammelt visdomsord.

Jeg er ikke det minste uenig med deg, men stusser på at du sier at intelligente mennesker trakasserer. Hvor intelligent er det å trakassere?

Joda, jeg formulerte meg dårlig, og poenget var at jeg ikke forstår ordet "intelligent" når det også er synonymt med ordet "smart", og viser til at intelligens ikke er synonymt med det å være smart, ved noen eksempler.

Også at barna tar etter de voksne og at dette derfor ikke blir bedre. Det vil komme flere slike i kassakøen.

Så dro jeg en dårlig fleip om bildet som jeg ikke synes så sint nok ut, (men fleipa) og som du kanskje tolket som at jeg mente at du la opp til det selv? Vel, det gjorde jeg ikke. Trakassering er uakseptabelt om du så gikk splitter naken gjennom byen.

Men så hadde jeg et godt poeng som få har tenkt på, etter min mening... Skal det bli bedre så må man kanskje ta den eldre garde først. Eplet faller som kjent ikke langt fra stammen.

Så hvis du tenker litt på dette visdomsordet; Vi ser ikke ting slik de er, men slik vi er, så kanskje noen av huggtennene og trollene blir borte, rett og slett sprekker i sola, så skal jeg lese litt mer om hvordan jeg kan bli et skikkelig nettroll, for jeg kommer nok tilbake;)

Kort sagt; Jeg var enig med deg, men dro det nok gjennom litt for mange hjerneceller, - og formulerte meg dårlig. Filtre var overhode ikke i mine tanker da det bare var godt ment.

det var by the way, trur eg

Skeptisk

20.10.2017 kl.01:14

Renate Andersen: Troller faktisk ikke, mente hvert ord. Men godt forsøk på hersketeknikk.

Jens Petrus: Bra skrevet!!

OTR

20.10.2017 kl.11:12

Det eneste disse endeløse hashtaggene oppnår er å overbevise folk som har levd nokså normale liv og opplevd nokså normale ting at de er blitt utsatt for uakseptable overgrep. De fleste av oss har sikkert sett blottere som barn og voksne og fått hender her og der på byen enten vi er menn eller kvinner. Det jeg ikke skjønner er, gjør dette egentlig noe?

Renate Andersen

20.10.2017 kl.11:42

OTR: Hvis du ikke synes det gjør noe, så er det jo ikke noe problem for deg. Det er helt greit å si. Men jeg, og veldig mange andre, er ikke interessert i å ha fremmedes hender "her og der". Det er også helt greit å si.

Akkurat passe

20.10.2017 kl.12:03

Nå får vi en endeløs strøm av historier om alle som mener seg utsatt for et eller annet overgrep. Man er ikke en skikkelig blogger om man ikke er et offer for et aller annet. (Forrige gang var det "stalking", og til og med en ung, kvinnelig AP-topp hevdet seg som et offer for stalking, i et intervju med Aftenposten. Da NRK intervjuet henne om dette flere mnd senere, måtte hun medgi at hun ikke egentlig var stalket da, men... Hun heiv seg i alle fall på bølgen!

Sjekkeforsøk er ikke overgrep, men kommentarer som de du forteller om, er selvsagt ikke sjekking. De er idioti.

Godt du ikke valgte å jobbe i en pub/bar. Gutta som jobber der, utsettes stadig for langt verre ting, og det er særlig halvgamle kjerringer som klår og klyper dem mellom beina, i rompa, stryker på dem, og siklende ber dem med seg hjem for et nummer. Gjerne sammen med ei venninne.

Mye av dette er overgrep, men menn skal vel tåle?

Jeg tror mye handler om hvordan man håndterer idiotiske kommentarer. Det handler om å få respekt. Det kan faktisk være nok å si til vedkommende at "Du, det der syntes jeg ikke var så veldig smart sagt." Eller: "Tror du virkelig det er slik du må gjøre for å få deg dame? Da er det synd på deg." Effektivt nok.

I alle fall når det gjelder de fleste etnisk norske tufser. Noe helt annet tenker jeg meg det er med de som kommer fra en annen kultur. De som tror at kvinner skal tiltales på denne måten, fordi det gir status i kameratflokken, eller fordi fristelsen blir for stor fordi norske kvinner er "horer". De oppfører seg i alle fall slik, sett med deres øyne.

Håper du finner deg en jobb som passer for deg, uten idiotiske kommentarer eller plagsomme mennesker

Renate Andersen

20.10.2017 kl.12:22

Akkurat passe: Det er forskjell på overgrep og trakassering. Det jeg forteller om kaller jeg trakassering. Men kall det gjerne idioti også :) det er jo det. Som jeg har svart andre her - nei, menn skal heller ikke tåle det.

OTR

20.10.2017 kl.12:31

Det er helt greit å si det, men når det går inflasjon i hva som er verdt å rope om drukner også de virkelig grusomme opplevelsen i sjø av likegyldighet siden alle er krenket hele tiden.

Renate Andersen

20.10.2017 kl.15:01

OTR: Det har du lov til å synes.

Teu

21.10.2017 kl.10:46

Det er ikke bare dere kvinner som opplever slikt. Jeg har fått kommentarer og og beføling som voksen mann av menn.

Teu

21.10.2017 kl.14:25

Ser at du ikke kommentert innlegget mitt, kanskje det er ikke passer fordi jeg er mann? Er de feminisme som er ute å går? Det er ikke bare kvinner som blir utsatt, det er også menn som blir sextrakkasert. Det er bare slik at menn ikke vil snakke om det fordi man skal være mest mulig maskulin. Dette er noe piss for det er mye mørketall. En masulin mann er en som tør å snakke om overgrep. Jeg som mann har en del ganger blitt sextrakasert som beføling og verbalt i voksen alder, og har blitt utsatt for seksuelt overgrep fra pedofile menn som barn.

Renate Andersen

21.10.2017 kl.18:37

Teu: Grunnen til at jeg ikke har svart før nå er at jeg har et liv utenfor internettet, og så begge kommentarene dine samtidig nå.

Jeg er fullstendig klar over at også menn blir trakassert, og det er på ingen måte greit. Det er pussig at så mange antar at jeg ved å nevne et par episoder som har hendt meg, automatisk mener at det er helt greit at kvinner trakasserer menn. Det blir nok et oppfølgingsinnlegg til dette i morgen. :) Mvh Renate

Renate Andersen

21.10.2017 kl.19:27

Teu: Leste litt for kjapt og overså det siste du skrev. Jeg håper virkelig du får hjelp for opplevelsene du har hatt i barndommen din. Det er helt forferdelig, seksuelle overgrep er noe av det aller mest ødeleggende et barn kan oppleve.

21.10.2017 kl.22:41

Oppfølger innlegget vil selvfølgelig lese Renate. Jeg får hjelp fra Psyokolog os SMISO. 3 ganger skjedde det. Første gangen da jeg var 12 år, på 70 tallet. Ved en skole i Bergen der en ung mann spurte meg om jeg ville hjelpe han med å rengjøre t hans og en annen gang med en bussjårfør i Bergen Sporvei som kjørte skolebussen og med en venn av han. Senere i voksen alder ble jeg seksuelt trakassert av en pensjonert pastor fra pinsebevegelsen som verbalt og beføling. Så det får bli min mannlige metoo.

Renate Andersen

21.10.2017 kl.23:10

Anonym: Så bra at du får hjelp hos psykolog, og at du har anmeldt det også. Selv om foreldelsesfristen nok gjelder i saker som ligger så langt tilbake i tid, tror jeg det er mye god terapi i å få plassert skyld der skylden hører hjemme. Å anmelde er for mange et viktig ledd i den prosessen, uansett om det er mulighet til rettsforfølgelse eller ei. Ønsker deg alt godt.

Teu

21.10.2017 kl.22:46

De tre første overgrepene ble anmeldt i vinter.

teu

21.10.2017 kl.23:46

Nå har ikke jeg sagt at det er blitt eller blir henlagt. Men når det er sagt, slike ting skal adresseres der det hører hjemme. Det var meg som skrev bologgen om sextrakkaseringen i Pinsebevegelsen. Jeg la den ut 2 ganger med litt oppgraderinger og til sammen var det ca 700 som leste den. Men ble litt skuffet når ingen som ville kommentere den. For jeg tengte at dette er noe få bryr seg om, spes i en høyre nettavis. Det var sex ordet som gjorde at folk lese bloggen, ikke innholdet. Javel, drit og dra, fuck dem!(Ikke til deg Renate). Kanskje det var for at jeg var annonym og ville godkjenne kommentarene før de ble lagt ut? For at ikke noe navn skulle komme ut. Men nå har satt der den hører hjemme, nemmelig hos pinsebevegelsen. Fredag skrev jeg et langt brev om denne pastoren og sendte den via mail til Pinsebevegelsen i Norge med mitt fulle navn og tlf. Så nå er det deres call.

Renate Andersen

22.10.2017 kl.00:28

teu: Jeg har ikke lest bloggen din, men forstår at det er kjipt å ikke få tilbakemeldinger når du deler noe svært personlig. Så flott at du tar tak i det og skriver brev. Hvis det er en person som fortsatt er i tjeneste bør han jo stoppes så fort som mulig.

Teu

22.10.2017 kl.00:39

Ja jeg var personlig, men jeg var annonym. Men poenger her er at de viste noe. Han har kunnet tjenestegjort uten at noe ville stille han til ansvar for dobbeltmoral. Han er gammel, ca 80 -90. Jeg vet ikke en gang om han lever. Jeg har også kontaktet menigheten han tjenestegjorde i. De må vite dette. Det er viktig!

Teu

22.10.2017 kl.00:53

Oki, jeg pubilierer bloggen igjen, ikke i avisen! Bare i blogg.no. Hvis du leser den, ikke kommenter for å være snill med meg. Det var så fint du svarte hu som sa stakker. Det er ikke synd på meg. Og det er ikke i meg heller! Kos deg for natten!

https://blogsoft.no/index.bd?fa=article.updated&ar_id=47799874&published=1

Skriv en ny kommentar