15 litt tvilsomme reklamer fra 60-tallet

01.10.2017 - 09:18 18 kommentarer

Jeg abonnerer på Egmonts Donaldbladbøker, og nå er jeg kommet litt utpå 60-tallet. Jeg er jo veldig glad i Donald, men reklamene i bladene er også en stor del av moroa. Bli med og ta en titt på reklamebransjens første famlende skritt innen reklame rettet mot barn: 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Læreren gjør ikke noe forsøk på å skjule at hun er lite imponert over Strantes utholdenhet. Hun unnlater også å henvende seg direkte til ham, men spør heller den arrogante klassekameraten hva som er i veien med Strante. Selvgodheten oser av Strutte mens han forteller at faren hans også har snakket nedlatende om Strante hjemme, og læreren sier ingenting på det. Hjertet mitt blør for Strante. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her er Ola- og Kari-pultene. Ola kan sitte her og skrive og gjøre lekser, mens Kari kan snu pultplaten og sitte og se seg i speilet. Under pultplaten kan hun ha sysakene og toalettsakene sine. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Guttebuksen er 70% sterkere. Og det er jo bra, for mens jentene sitter inne og syr og ser seg i speilet er guttene ute og leker. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På 60-tallet solgte de fotballsko som kunne score. Absolutt i tråd med bladet det annonseres i − dette høres ut som noe Petter Smart kunne ha funnet opp. Heldigvis for annonsøren var ennå ikke markedsføringsloven kommet, og det var fritt frem for vill-ledende reklame. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi må tilbake til Stakkars Strante. "Så dumt da, gitt!" Medfølelsen fra Strutte kommer ikke helt fra hjertet, tror jeg. Og er det ingen som tenker på å sjekke om det feiler denne gutten noe mer alvorlig enn forkjølelse? 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og mobbingen fortsetter, med Møllers velsignelse. Her får jeg inntrykk av at Strutte deler med Strante av tranen sin ...

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

... men det hjalp visst ingenting. Stakkars Strante. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hvis ikke man likte tran kunne man heller prøve Weifa-C. Det er helt utrolig hva litt C-vitamin kan gjøre! Knut klatrer rett opp den glatte veggen og ned igjen med én hånd mens han bærer ungen. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Knut tar C-vitaminen sin i dag også. Rampe-Ola får seg en flyvetur, og Lille Sissel er imponert. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En vanlig taktikk i reklamene var å be barnet spørre mor om å få produktet de annonserer. De har forresten en snill politimann som hjelper dem med trekningen av konkurranser. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Her er de hakket mer kyniske. Først friste litt, så oppfordre til å be om den, og så gi inntrykk av at det bare er et spørsmål om hvilken type man vil ha − klart mor og far sier ja! Ren overtalelse. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og her: Far setter nok inn noen kroner mot å få låne toget. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Noen av reklamene tok jeg med bare fordi de er litt koselige. Her får du en gave i tynn plast hver dag frem til julaften. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Og Bilofix, eller Briomec, som det het i min barndom er ren nostalgi. Tydeligvis tiltenkt gutter, men det var intet hinder for meg.  

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

"Bare vent til jeg blir stor", sier han. Og det kan jo hende at han blir hvis han spiser mye smør. Smøret kan tilsynelatende også hjelpe ham å få et mer elegant nedslag når han hopper på ski. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Konkurranser som reklame er jo fortsatt superaktuelt. Men premiene har kanskje blitt litt mer attraktive? Her kan barna vinne ost for 50 kroner, og et brev fra sjølvaste Ostemannen. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men denne konkurransen er min absolutte favoritt. Se hvordan de elegant og umerkelig klarer å få vist frem trusen "lillekonvall" på en helt naturlig måte. De har bare tilfeldigvis fotografert Kirsti i det skjørtet hennes la seg oppetter ryggen da hun bøyde seg frem for å ta i mot navnet på vinneren som den snille politimannen har trukket ut.  

 

Vil du følge bloggen min på Facebook? Klikk her :)  

#nostalgiskreklame #førmarkedsføringsloven #retro #60talls #sekstitallet #muligensirrelevant #nettavisen 

18 kommentarer

Mister

01.10.2017 kl.13:36

Herregud, snakk om å være hårsår!

Renate Andersen

01.10.2017 kl.13:41

Mister: Snakk om å ikke ha humor! ;)

Thorbjørn Ustad

02.10.2017 kl.08:12

Det var mya artig lesestoff på morgenkvisten.

Renate Andersen

02.10.2017 kl.10:28

Thorbjørn Ustad: Ja, det var mange underholdende reklamer på den tiden :D

Hanne

02.10.2017 kl.12:03

HVORDAN kunne noen oppfatte dette innlegget som å være hårsår? :-D

Artige reklamer og artige kommentarer! Skulle vært moro å vite hvor mange _unger_ som sendte inn svaret på den oste"konkurransen". Unger flest er jo kjent for å digge blant annet blåmuggost. :-P

Og de derre trusereklamene ville vel blitt politianmeldt i dag ? Hehe!

Renate Andersen

02.10.2017 kl.12:15

Hanne: Noen hører det vil høre, og leser det de vil lese ;)

Ja, den ostekonkurransen var sikkert populær ... :D

Derpalot

02.10.2017 kl.13:23

Du ber jo bokstavelig talt om og bli missforstått med den overskriften. Folks nye motto er jo blitt tldr(«to long didn't read» for dere som ikke kjenner forkortelsen)tross alt.

Renate Andersen

02.10.2017 kl.14:04

Derpalot: Jeg bryr meg ikke så veldig mye om at jeg blir misforstått. Bloggen min er nok først og fremst for folk som er litt like meg på en eller annen måte - og de forstår som regel ting slik jeg har ment det. :)

PG

02.10.2017 kl.17:31

Herlig reklame fra en svunnen tid :)

Mills peanut butter

for viltre gutter

Renate Andersen

02.10.2017 kl.18:41

PG: Ja, peanøttsmørreklamen er også fin! :) De vanvittig intense lyseblå øynene alle har ... :D

Perebs

02.10.2017 kl.18:29

Margarin er ikke smør, tidene forandrer seg og humor er undervurdert......av "bloggere".

Gud hjelpe meg!

Renate Andersen

02.10.2017 kl.18:42

Perebs: Jeg beklager feilene mine. Både at jeg har kalt margarin for smør og at jeg har eh ... undervurdert humor? Hilsen "blogger".

Jo Bu

02.10.2017 kl.19:03

Artig nostalgi og kommentarer til tilårskomne reklamer. Jeg tror premien på 50 kroner til Ostereklamen ikke er knyttet opp mot ost, men til hva som helst vinneren ønsker seg inntil kr 50,-.Hva tror de som orker å lese?)

Renate Andersen

02.10.2017 kl.19:28

Jo Bu: Ja, godt mulig det er sånn. Da var det jo i så fall en ganske fin premie :) til de som orker å pløye gjennom hele teksten :D

Jaha

03.10.2017 kl.01:41

Ekstra sterke bukser, ja..det kunne jeg hatt til en av døtrene mine. Sannsynligvis burde de vært forsterket med stål... hun flerret opp 7 par på 3 uker en sommer da hun var 4- 5 år. De kunne ikke repareres.

Jeg tenkte; "ok, rolig, ungen har hatt det gøy, så ikke klag på at hun ødelegger tøyet". Fillene flagret bak, og ellers var hun supermøkkete fra topp til tå..og blid som ei sol.

Renate Andersen

03.10.2017 kl.07:02

Jaha: Ja, vi har også jenter i familien som kunne hatt bruk for forsterka bukser i oppveksten - meg selv inkludert :D Vi klatra i trær, mekka sykkel og bygde hytter :)

Lars

04.10.2017 kl.14:56

Gid du hadde en tidsmaskin så kunne du reist tilbake til 1960-tallet og belære reklamebyråene om 2017-normer, og hvor hårreisende upassende vi finner alle disse reklamene 50 år senere...

Renate Andersen

04.10.2017 kl.17:47

Lars: Eh ... da hadde vi jo gått glipp av alle disse morsomme reklamene!

Skriv en ny kommentar

hits