hits

Kjære kunde. Ferien din går i dass. Mvh Norwegian

04.08.2017 - 10:36 7 kommentarer

Denne sommeren har jeg sett mange overskrifter og facebookinnlegg om Norwegian som kansellerer flyvninger i siste øyeblikk. Det skjedde også mange ganger i fjor, og har helt sikkert skjedd tidligere somre også. Hvorfor klarer de ikke å ordne opp i dette?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Da vi dro til USA tidligere i sommer, fløy vi med SAS. Akkurat i det vi gikk ut av bilen på flyplassen, litt før klokka seks om morgenen, fikk jeg en sms om at flyet til Oslo var forsinket, og at vi ville få ny informasjon klokka ni. Klokka ni!? 9.20 skulle vi videre fra Oslo til Kastrup, og derfra til San Francisco.

Jeg rakk å kjenne på panikken i fem minutter. 

Men jeg tenkte faktisk ikke i et eneste øyeblikk at dette ville føre til mer enn kjedelige forsinkelser og muligens overnatting på en eller annen flyplass. (Det er nok til at jeg får panikk.) Fordi jeg fløy med SAS regnet jeg med at det ville ordne seg, for jeg har aldri opplevd at de har sviktet. Det gjorde de heller ikke denne gangen. Siden vi var tidlig ute på flyplassen ble vi rusha inn på et annet Oslo-fly som stod klart til avgang, og kom oss avgårde til San Francisco uten forsinkelse.

Og skal man ikke kunne stole på at flyselskapet leverer det man har bestilt?

En flytur er litt mer enn en vanlig masseprodusert vare som kan bli ødelagt i posten eller være utsolgt. En flytur har alltid en viktig årsak − enten det er jobb eller en etterlengtet ferie − man tar ikke en flytur uten grunn. Man har spart penger, planlagt aktiviteter, bestilt overnattingssted, kanskje også leiebil. Kanskje man skal møte noen, eller delta på et arrangement.

Konsekvensene av en kansellert flytur er nesten alltid store.

Hvorfor skjer det da, gang på gang, hos Norwegian? Det må da være mulig å få til et system som har nok backup til å dekke opp uventede hendelser?

I ettertid, etter å ha lest nyheter og facebookstatuser om avlyste ferier, har jeg tenkt: Hva om vi hadde flydd med Norwegian da det første flyet vi skulle på ble forsinket? Hva hadde skjedd med ferien vår, som har stått som et fyrtårn i det fjerne hele det siste året, det året vi har brukt timevis av på å planlegge, spare og glede oss vilt?

Spesielt kjente jeg på dette da jeg nylig hørte at en bekjent opplevde at sydenturen ble kansellert på fire timers varsel. De skulle feriere sammen med familie som ventet på dem, og hadde i tillegg lånt ut sitt eget hus - en avtale som måtte avlyses i siste øyeblikk.

Bjørn Kjos, du synes kanskje jeg er litt slem, som skriver dette selv om jeg ikke en gang skal fly med dere? Du skjønner, jeg har lært at du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Så jeg skriver dette for de som fikk ferien ødelagt, spesielt for barna − som kanskje hadde pakket sin egen koffert for første gang, med bamsen sin og badetøy og nye armringer − også fikk mamma eller pappa melding om at flyet var kansellert, og det var ingen ledige plasser på andre fly.

Hadde det skjedd meg så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Skuffelsen hadde vært så enorm. Og barnas skuffelse oppå der igjen. Fyttikatta. Litt forsinkelser kan jeg leve med. Sånt kan skje. Men Norwegian kansellerer, rått og brutalt. At folk får igjen pengene sine sikrer på ingen måte at de klarer å finne et nytt fly til reisemålet sitt midt i fellesferien, når alle de andre som skulle vært på flyet leter etter billetter til samme sted.

«Vi beklager å meddele at ditt fly er kansellert» stod det i meldingen min bekjente fikk. Det er så kaldt, så følelsesløst. Det hadde faktisk vært bedre om de hadde kalt en spade for en spade og skrevet:

Kjære kunde. Ferien din går i dass. Vi driter i det og fraskriver oss alt ansvar. Med vennlig hilsen Norwegian

 

Vil du følge bloggen min på Facebook? Klikk her :)  

#ferie #sommerferie #reise #rettidass #kansellert #avlyst #norwegian #sas #fly #flybillett #muligensirrelevant #nettavisen 

7 kommentarer

Tommy Hove

04.08.2017 kl.11:55

En får det en betaler for...

Hvis en velger å bestille en flytur hos et firma som er kjent for å være så kjipe som mulig, og attpåtil bruker det som salgsargument, har en kun seg selv å takke.

Som å kjøpe et vrak av en bil til 5000,- og dra på campingferie i øst-europa. Mye penger å spare...

Ole

04.08.2017 kl.12:30

Nei, Tommy Hove, en får ikke det en betaler for. Det er et flyselskap som selger rimelige billetter, og det er kollektivtransport. Da må man jaggu forvente at de blar opp ekstrafly når noe er feil med det oppsatte flyet. Folk har betalt for en flyreise. Norwegian får ansette flere piloter og heller skru opp prisene sine da...de får sikkert fulle fly likevel i ferietiden. Klarer de ikke å drive ordentlig, kan de pakke sammen.

Renate Andersen

04.08.2017 kl.12:44

Ole: Helt enig :)

Dan

04.08.2017 kl.12:56

Synes dette minner mye om jantelovens regler for noen som har lykkes. Krigsoverskrifter hver gang noe skjer med Norwegian.Hvem har flest kanselleringer i sommer?

kan det være SAS-selskapet Widerø?

Har svært dårlig erfaring med SAS, overbokket fly et par ganger, ødelagt baggasje, ga til slutt opp orket ikke mer ovenfor SAS som ikke svarer osv.

Erfaringene kan være negeative eller positive uansett hvilket flyselskap man velger, SAS, Norwegian, Ryanair, KLM osv. Alle kan være heldige eller uheldige MEN ingen av dem gjør slike ting med vilje

Men nå velger jeg bare flyselskap etter pris og hvordan tidene passer meg

Renate Andersen

04.08.2017 kl.13:04

Dan: Det er ikke lenger hendelige uhell når det skjer så mange ganger. Og når de velger å ikke ha god nok backup, så kan man nesten si at de gjør det med vilje, mener jeg. Ledelsen har gått på samme smellen i fjor, og har valgt å ikke gjøre noe med det - fordi folk fortsetter å fristes av billige flybilletter - så selskapet fortsetter å tjene penger.

C

04.08.2017 kl.14:54

Jeg kom dit jeg skulle og hjem igjen med Norwegian i sommer, uten problemer :) Bestiller også bare fly etter pris og tider, er ikke alltid man må være så vannvittig lojal mot alt og alle

Ole

06.08.2017 kl.08:59

Shit happens. Andre flyselskaper er ikke noe bedre. Men norsk presse har fått det for seg at man bare skal henge ut et selskap

https://insideflyer.no/forums/threads/forsinket-34-timer-i-usa-med-united-og-sas-rettigheter.8688/

Skriv en ny kommentar