Spøkelsesby, Grand Canyon og lille Hurricane

09.07.2017 - 17:10 2 kommentarer

Calico

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Calico er en såkalt «ghost town», en forlatt by hvor minearbeidere bodde på 1800-tallet. Den var ikke like forlatt lenger, de hadde både gift shop, restaurant og toaletter der − men det virket likevel ganske øde. I tillegg til oss var det bare to-tre andre familier der, og det var mange naturlige spøkelsesaktige lyder. Uling, knirking i gamle tredører og klanking av metall, forårsaket av den konstante varme vinden.

Calico er lett å stikke innom på vei fra Los Angeles til Las Vegas, det er bare en kort avstikker fra hovedveien, og verdt besøket.

Grand Canyon

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det er drøyt to timers kjøring på småveier inn til North Rim av Grand Canyon.

Vi valgte North Rim, et mindre besøkt område av Grand Canyon. Bare 10% av Canyon-turistene kommer hit. Grunnen er nok at det er ganske langt å kjøre inn, og den siste timen kjører man på en blindvei. Den ender i North Rim, og man må kjøre samme vei tilbake. Det nærmeste stedet vi fant overnatting var i Hurricane, som ligger 2 ½ times kjøring fra Grand Canyon. Vi passerte hotellet på vei inn dit, og visste at vi hadde 5 timers kjøring foran oss før vi kom tilbake dit for natten. Det var heldigvis verdt kjøreturen.

Selfie er obligatorisk for å bevise at man har vært der.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På den inngjerdede biten stod vi og tok bilder.

Verken bilder eller forklaring kan rettferdiggjøre dette synet − det var noe helt spesielt, som jeg anbefaler å oppleve hvis man har mulighet. Jeg måtte minne meg selv på å puste da vi gikk ut på utkikksposten. Det var så enormt stort, og høyt ned. Ingen tvil om at dersom man falt var det det siste man gjorde.

Hurricane

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En søt liten by i Utah, som hadde et mini-vannland tilknyttet den offentlige lekeplassen. Gratis og åpent for alle, det var bare å parkere og spasere inn. Guttene storkoste seg her før vi satte oss i bilen og kjørte nordover. Der ventet Salt Lake City og Bonnevilles saltsletter, mer om det i neste innlegg.

Vi begynner å bli vant til å være på tur nå. Vi har funnet et greit system, med toalettsaker og et par skift til hver av oss i én koffert, så vi trenger bare å ta med denne ene kofferten inn på hvert hotell. Hvis vi skal være et sted i to netter, vasker vi klær første kvelden, og henger dem opp over hele rommet til tørk mens vi er ute dagen etter. Souvenirer og ting som ikke skal brukes resten av turen, samler vi i en koffert som ligger i bilen.

Vil du følge bloggen min på Facebook? Denne sommeren kjører vi på tvers og litt i sikk-sakk over USA

#roadtrip #roadtripusa #usamedbarn #ferie #sommerferie #reise #grandcanyon #northrim #hurricane #calico #ghosttown #muligensirrelevant #nettavisen

Lillian

10.07.2017 kl.07:16

Er helt enig i at Grand Canyon bør stå på bucket-lista til alle som besøker USA, det er et så fantastisk skue å ta inn over seg at det er vanskelig å formidle med ord. Er også enig i at North Rim er verdt den ekstra turen.

Vi ankom i dag Las Vegas, hvor vi blir i tre netter før turen går videre til Scottsdale i Phoenix. Har så langt ikke hatt samme behov for system på overnattingsbag osv. som dere, men det var kjempelurt av dere! Vi har fortsatt en del shopping å gjøre på veien videre, så enn så lenge reiser vi med to helt tomme kofferter og tar bare med oss de andre to på rommet. Vi har beregnet å fylle alle helt opp før vi reiser hjem ;)

God tur videre på ferden!

Renate Andersen

10.07.2017 kl.17:22

Lillian: To tomme kofferter høres bra ut! Vi har nok også det nå, etter å ha tatt ut bilpute og bilsete fra to av dem, og brukt opp en del knekkebrød. Koffertene skal nok fylles opp igjen, ja! :)