Hvem er det som camper i min do?

10.07.2016 - 18:33 Én kommentar

Da jeg var liten var sommer ensbetydende med telttur eller båttur på sjøen. Vi fikk myggstikk, hadde gjørmekrig på stranda, spiste is, dro på utflukt med tråbåt, fant fine steder å leke, spiste selvplukka ramsløk og fikk nye venner. Dette er gode minner.

Nå som jeg er voksen liker jeg å ha det komfortabelt. Jeg liker ikke mygg. Jeg liker ikke å sove i klamme telt. Jeg liker ikke å stå opp om morgenen uten kaffetrakter og dusj i nærheten. Det har ført til at barna mine kun har opplevd én telttur, og det var på en fin campingplass med både dusj og kokeplater tilgjengelig, og nytraktet kaffe og rundstykker i kiosken.

Men i år skal barna mine få en bit av min barndoms sommer. (Jeg skal ikke skryte på meg at dette var utelukkende mitt initiativ.) Vi pakket sekker og bager og dro til sjøs fra nærmeste brygge.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dette er båten vår. Den har vi fått av naboen, og motoren har vi fått av pappa.

Her er vi på vei mot målet, som ligger akkurat så langt hjemmefra at vi ikke kan se huset vårt.

Det tok en stund å finne et greit sted å slå opp telt. Det var mye maur, og mye sauebæsj. Etter å ha sjekket ut diverse lokasjoner fant vi ut at det var sauebæsj overalt, så vi resignerte og ryddet et lite område. Lillebror og jeg kranglet litt om hvem som skulle gjøre det, men fant til slutt ut at vi kunne samarbeide om å fjerne bæsjen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sauebæsj er ganske tørt og kan lett fjernes (les: flyttes) ved hjelp av pinner og skjell.

Teltet ble satt opp på en veldig ujevn flate med litt stein, litt gress og noen store huller innimellom. Heldigvis hadde vi luftmadrass med, trodde vi. Men det hadde vi ikke. Merkelig. Den lå da i haugen sammen med alt det andre vi hadde pakket? Mannen dro hjem og hentet den, og fant den på rommet til Lillebror. Det forklarte saken. Han tok også med seg en maurspray tilbake. Etter bæsjerydding og maurspraying fikk vi en koselig liten leirplass.

Storebror leser Donaldblad, som er obligatorisk å ha med på telttur.

Det tok ikke så lang tid før vi fikk besøk av noen sauer, som sannsynligvis lurte på hvem som hadde campet i toalettet deres. De var veldig nærgående og måtte vennlig, men bestemt skremmes bort.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hvem er det som camper i min do?

Vi hadde med oss god grillmat. Pølser, grillspyd, maisstuing og noen små krydderpoteter som skulle varmes i en gryte. Vi hadde snakket om på forhånd hvilken gryte som skulle ofres til dette formålet, og ble enige om at vi tar den grønne, den som er litt svidd i bunnen fra før. Men vi tok den ikke med oss. Dette oppdaget vi etter turen hjem for å hente luftmadrass. Ikke noe tilbehør til grillspyda, altså.

Guttene spiser pølser og nyter utsikten. Omtrent den samme utsikten som vi har fra stuevinduet, men fra en annen vinkel og mye nærmere.

Etter maten var det krabbefiske fra en brygge i nærheten. Det er også obligatorisk, og Storebror var veldig fornøyd med å få minst 5 krabber. Jeg satte meg i en stol oppe ved teltet og prøvde å lese en bok, men måtte ned og se på hver eneste nye krabbe som kom oppi bøtta. "Mamma! Kom og se! Jeg fikk en til!"

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Utrolig nok var det ingen som datt i vannet.

Kvelden ble avsluttet med en rotur sammen med pappa i den nye gummibåten. Jeg stod på land og tok bilder, slik mammaer gjør.

Litt morsomt at denne båten har kostet oss mer enn den som har motor.

Å få ungene til å legge seg om kvelden var enda vanskeligere enn det er hjemme, og Lillebror holdt det gående til rundt midnatt. Vi lå alle fire på tvers på en dobbel luftmadrass, og det ble albuer i ansikt og knær i mage opptil flere ganger i løpet av natten. Mannen våknet med beinet fullt av maur, antakelig fordi jeg åpnet glidelåsen til teltet grytidlig på morgenen. Jeg trengte luft! Han stod opp og gikk berserk med maursprayen, mens vi andre sov en stund til.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Lillebror finner frem frokost til oss.

Vi våknet til en dag med strålende sol, for en gangs skyld var det norske sommerværet på vår side. Lillebror fant frem drikke, så vi drakk rødbrus til rundstykker med banan og kaviar. Så smurte vi oss inn med den nye felles familiesolkremen, og tok båten til nærmeste butikk for å kjøpe is. Stor stas!

Endelig var det min tur til å prøve gummibåten.

Derfra kjørte vi til en koselig liten strand, hvor vi traff familie, badet og koste oss, helt til vi fikk lyst på middag og dro hjem.

Konklusjon: Å spise frokost i sola på en holme var faktisk like koselig som jeg husker det. Men det var overraskende mye sauebæsj og maur, dette husker jeg ikke fra min barndom. Jeg frøs når jeg satt ute om kvelden, men det var lite insekter. Det var klamt og ekkelt i teltet, og jeg var glad for at jeg ikke skulle sove der en natt til.

Men: Guttene våre storkoste seg. Så vi kommer garantert til å gjøre dette igjen.

The end.

Følg gjerne bloggen på facebook! :)

#sommer #sommerminner #barn #telttur #mamma #mammablogg #humorblogg #nofilter #sånnerdet #ferie #sol #båttur #strand #sauebæsj #maur #hæsjtæggsergøy

Én kommentar

Hege Kristin

10.07.2016 kl.20:07

så fine bilder! <3

har forresten ukens blogg konkurranse på bloggen min, gjerne ta en titt!